Monday, February 15, 2010

Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia (JAKIM),
Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun, berdasarkan
pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan
penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini.
"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah
satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu
juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib
dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahny di taman sri keramat
kuala Lumpur.

Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang
ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah mengetahui dan
memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di
badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.

"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana Allah
Taala."
Atau

" Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2
bhgn anggota badan.

"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat
hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat
mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah
Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh
mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah.
Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan
air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke
badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah."
Jelasnya lagi.

Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd
badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis
dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh
najis dgn mandi itu boleh disekalikan.

"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota
badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada
bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau
disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib
la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana
dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla
dibasuh.

"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai air
ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Mbuang
kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.
Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib
ssorg itu tidak sah.

"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia
hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih dahulu.
Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya. Sedangkan
pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.

"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak
sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke
rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp pwarna
pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."

"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika
dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis,
bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy menyatakan
bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari
sudut
yg berbeza.

"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau
tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg serius orlh
umat islam.

Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais
menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan
iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan mati.
Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar darah haid,
nifas dan mlahirkan anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada
air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny mandi
slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas
bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu mandi wajib,
seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak
bwuduk sblm tidur adalah makhruh."
Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh melakukannya
dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebalikny, ia
mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air
keseluruh anggota badannya yg zahir.

0 comments:

 

2013 © NO DAY | BUT TODAY

Designed by | Irsah inDesigns Copyright © 2013
Supported By | Blogr Templates and Themes

Domain + Hosting | Unlimited Web Host